Sinds januari 2016 geldt er in Vlaanderen een vrijstelling op de belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting voor voertuigen op aardgas of CNG. Dat is een groener alternatief voor benzine of diesel, maar nog steeds een fossiele brandstof. Qua impact op het milieu zitten CNG-wagens op het niveau van hybridewagens. “Aardgas is een goede transitiebrandstof met de nodige milieuwinsten op weg naar zero-emissietransport”, aldus Diependaele. “Het is dus een goede zaak dat Vlaanderen mensen een financieel duwtje in de rug geeft door die wagens vrij te stellen van BIV en verkeersbelasting tot en met 2020. Zo wil de overheid de verkoop ervan opkrikken.”

Misbruik tegengaan

Voor beide vrijstellingen gelden er geen specifieke voorwaarden voor voertuigen op aardgas, wat betekent dat ook omgebouwde benzinewagens ervoor in aanmerking komen. “Voor een doorsnee benzinewagen rendeert dat slechts in beperkte mate. Maar het wordt wel interessanter voor de modellen met een hoog fiscaal vermogen”, weet Diependaele. “Het gaat dan dikwijls over luxewagens, waarbij de kostprijs van enkele duizenden euro’s voor de installatie niet opweegt tegen de tien- tot twintigduizend euro aan verkeersbelasting die je op die manier kan uitsparen. Daarom was een bijsturing essentieel”, besluit Diependaele, die benadrukt dat de nieuwe regeling enkel geldt voor de toekomst en dus niet voor het bestaande wagenpark.