Een symbolische lancering op 1 november

Dat de officiële lancering op 1 november viel, is geen toeval. “Op een dag van herdenking brengen we ook vernieuwing”, zegt Vlaams minister-president Matthias Diependaele, bevoegd voor Digitalisering. “eLys verenigt menselijkheid en efficiëntie. Minder papierwerk betekent meer rust, aandacht en tijd voor afscheid.”

Volgens Diependaele halveert de digitalisering de verwerkingstijd van een overlijdensakte: “Via deze administratieve vereenvoudiging verminderen we de verwerkingstijd van 5 naar 2 dagen, waarbij we de rouwende familie willen ontzorgen, op een moment dat dit het meest nodig is.”

Samenwerking tussen overheden, artsen en uitvaartsector

eLys is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de Vlaamse overheid, de lokale besturen, de uitvaartsector en de artsen. Het platform werd ontwikkeld door Athumi, het Europese datanutsbedrijf dat veilige en ethische gegevensdeling tussen publieke en private partners mogelijk maakt.

Concreet vult de arts de overlijdensverklaring digitaal in via eLys. Die gegevens worden automatisch gedeeld met de uitvaartondernemer en het gemeentebestuur. Zo verdwijnen dubbele registraties en wordt het proces sneller, foutloos en transparanter.

“Waar we vroeger de papieren formulieren moesten bezorgen aan de gemeente met veel vertraging tot gevolg, verloopt dit nu automatisch via eLys”, zegt Uitvaartzorg Bosmans uit Lier. “Alles verloopt helder, veilig en sneller. Het is een grote stap vooruit voor ons én voor de families die we begeleiden.”

Papieren aangifte dood en begraven

Na de succesvolle start in Leuven en Lier volgen op 1 december de eerste digitale aangiften in het district Antwerpen. Vanaf 1 januari 2026 wordt eLys verplicht voor alle Vlaamse gemeenten.